transportszynowy.pl

najobszerniejsze centrum wiedzy o transporcie szynowym po polsku

Fotowycieczka po NEWAG SA w Nowym Sączu (2008)

Opis opracowany w roku 2008.

Nowosądecki zakład powstał w 1876 roku. Przez szereg lat firma istniała pod nazwą: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i były największym zakładem pracy w okolicy. Od 2005 roku zakład funkcjonuje pod nazwą NEWAG SA w wyniku jego wykupienia przez prywatnego przedsiębiorcę.

Kliknij aby powiększyć  
Brama zakładu NEWAG SA

Na dzień dzisiejszy NEWAG SA. zajmuje się produkcją i naprawą pojazdów szynowych. Wyposażenie techniczne zakładu umożliwia naprawę, regenerację i modernizację podzespołów, produkcję konstrukcji stalowych oraz odlewów żeliwnych, aluminiowych, itp.

Kliknij aby powiększyć  
Budynek działu technologicznego

Pośród wielu urządzeń i maszyn NEWAG Nowy Sącz posiada nowoczesną numerycznie sterowaną wycinarkę laserową, numeryczną zaginarkę, numeryczne frezarki oraz cały zespół innych urządzeń umożliwiających realizację zamówień na wysokim poziomie jakościowym.


Wycinarka laserowa:

Umożliwia precyzyjne wycinanie elementów z cienkich blach.

Kliknij aby powiększyć  
Wycinarka laserowa TRUMATIK L4030

Kliknij aby powiększyć  
Podajnik blach

Kliknij aby powiększyć  
Głowica lasera wycina otwory

Na powyższym zdjęciu wycinarka wycina osłonę zespołu napędowego sprężarki lokomotywy SM42, która przechodzi remont generalny w NEWAGu.


Kliknij aby powiększyć  
Mechanizm głowicy lasera

Kliknij aby powiększyć  
Sterownik pracy wycinarki


Projekty elementów do wycinania są realizowane na orogramowaniu CAD, a następnie przesyłane bezpośrednio do komputera sterującego wycinarką.

Kliknij aby powiększyć  
Blachy po wycięciu odpowiednich kształtów




Prawa krawędziwoa (giętarka):

Służy do precyzyjnego wyginania i tłoczenia elementów blaszanych. Sterowana jest w pełni numerycznie i pracuje na na podstawie ustawień CADowskich.

Kliknij aby powiększyć  
Zaginarka numeryczna

Kliknij aby powiększyć  
Zaginarka numeryczna





Maszyna myjąca firmy MART:

Maszyna ta jest wykorzystywana do mycia podzespołów elektrycznych - głównie takich jak wirniki i stojany silników trakcyjnych.

Kliknij aby powiększyć  
Maszyna myjąca MART





Hala lakierni:

W hali lakierni znajduje się nowoczesna komora lakiernicza do nakładania powłoki lakierniczej na obiekty wielkogabarytowe takie jak konstrukcje stalowe wagonów. Obok lakierni znajduje się komora, w której wylakierowane konstrukcje są suszone.
Poniższa fotografia przedstawia szkielet jednego członu Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego serii 14WE przed wprowadzeniem do komory lakierniczej.

Kliknij aby powiększyć  
Hala lakierni




Hale produkcyjno-montażowe:

To miejsca, gdzie następuje naprawa i montaż poszczególnych elementów budowy i wyposażenia wagonów.

Kliknij aby powiększyć     Kliknij aby powiększyć  
Przykładowe hale NEWAG 



Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Wagony osobowe podczas modernizacji

Kliknij aby powiększyć  
Nadwozie ezt podczas modernizacji

Kliknij aby powiększyć  
Stanowiska regeneracji wózków jezdnych


Po wykonanej modernizacji / przebudowie pojazdy są testowane w celu wykrycia wszelkich ewentualnych usterek. Poniższa fotografia przedstawia jazdę próbną Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego EN57 1299 dla Koleji Mazowieckich Spółka z o. o.

Kliknij aby powiększyć  
Zmodernizowany EN57 podczas jazdy próbnej

Kliknij aby powiększyć  
SM42 czekające na modernizację

Najnowszym produktem NEWAG SA są Elektryczne Zespoły Trakcyjne serii 14WE zamówione przez spółkę Szybka Kolej Miejska w Warszawie.

Kliknij aby powiększyć  
14WE podczas montażu

14WE to pojazdy skonstruowane na bazie typowej jednostki EN57 z całkowicie zmienionym wyglądem zewnętrznym i wewnętrznym. Więcej informacji na 14WE można znaleźć w dziale "Budowa EZT".

Kliknij aby powiększyć  
Wnętrze podczas montażu

Kliknij aby powiększyć  
Połączenia międzyczłonowe

Kliknij aby powiększyć  
Pulpit sterowniczy podczas montażu

Kliknij aby powiększyć  
Konstrukcja nadwozia

Kliknij aby powiększyć  

Ściana czołowa kabiny

Siódmy egzemplarz EZT (14WE-07) to tak zwany "Pociąg papieski" wybudowany na zamówienie kolejarzy w hołdzie Janu Pawłowi II. Pociąg ten kursuje na trasie Kraków Główny - Kalwaria Zebrzydowska - Wadowice.
Na ścianach bocznych widnieją napisy "TOTUS TUUS" czyli "Cały Twój" - słynne słowa paieża Polaka. Wewnątrz składu zamontowane są ekrany na których podczas jazdy wyświetlane są filmy o naszym Rodaku.

Kliknij aby powiększyć  
14WE-07 - "Pociąg papieski" odjeżdża do Wadowic

Kliknij aby powiększyć  
14WE-07 - "Pociąg papieski" odjeżdża do Wadowic



Adres zakładu:


NEWAG SA
ul. Wyspiańskiego 3
33-300 Nowy Sącz - Polska
www.newag.pl