Fotowycieczka po NEWAG S.A. w Nowym Sączu (2008)
Opis opracowany w roku 2008.
Nowosądecki zakład powstał w 1876 roku. Przez szereg lat firma istniała pod nazwą: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i były największym zakładem pracy w okolicy. Od 2005 roku zakład funkcjonuje pod nazwą NEWAG S.A. w wyniku jego wykupienia przez prywatnego przedsiębiorcę. Brama zakładu NEWAG S.A.
Na dzień dzisiejszy NEWAG S.A. zajmuje się produkcją i naprawą pojazdów szynowych. Wyposażenie techniczne zakładu umożliwia naprawę, regenerację i modernizację podzespołów, produkcję konstrukcji stalowych oraz odlewów żeliwnych, aluminiowych, itp. Budynek działu technologicznego
Pośród wielu urządzeń i maszyn NEWAG Nowy Sącz posiada nowoczesną numerycznie sterowaną wycinarkę laserową, numeryczną zaginarkę, numeryczne frezarki oraz cały zespół innych urządzeń umożliwiających realizację zamówień na wysokim poziomie jakościowym.
Wycinarka laserowa:
Umożliwia precyzyjne wycinanie elementów z cienkich blach. Wycinarka laserowa TRUMATIK L4030
Podajnik blach
Głowica lasera wycina otwory
Na powyższym zdjęciu wycinarka wycina osłonę zespołu napędowego sprężarki lokomotywy SM42, która przechodzi remont generalny w NEWAGu. Mechanizm głowicy lasera
Sterownik pracy wycinarki
Projekty elementów do wycinania są realizowane na orogramowaniu CAD, a następnie przesyłane bezpośrednio do komputera sterującego wycinarką. Blachy po wycięciu odpowiednich kształtów
Zaginarka:
Służy do precyzyjnego wyginania i tłoczenia elementów blaszanych. Sterowana jest w pełni numerycznie i pracuje na na podstawie ustawień CADowskich. Zaginarka numeryczna
Zaginarka numeryczna
Maszyna myjąca firmy MART:
Maszyna ta jest wykorzystywana do mycia podzespołów elektrycznych - głównie takich jak wirniki i stojany silnikó trakcyjnych. Maszyna myjąca MART
Hala lakierni:
W hali lakierni znajduje się nowoczesna komora lakiernicza do nakładania powłoki lakierniczej na obiekty wielkogabarytowe takie jak konstrukcje stalowe wagonów. Obok lakierni znajduje się komora, w której wylakierowane konstrukcje są suszone.
Poniższa fotografia przedstawia szkielet jednego członu Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego serii 14WE przed wprowadzeniem do komory lakierniczej. Hala lakierni
Hale produkcyjno-montażowe:
To miejsca, gdzie następuje naprawa i montaż poszczególnych elementów budowy i wyposażenia wagonów.
Przykładowe hale NEWAG S.A.
Wagony osobowe podczas modernizacji Pudło EZT podczas modernizacji
Stanowiska regeneracji wózków jezdnych
Po wykonanej modernizacji / przebudowie pojazdy są testowane w celu wykrycia wszelkich ewentualnych usterek. Poniższa fotografia przedstawia jazdę próbną Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego EN57 1299 dla Koleji Mazowieckich Spółka z o. o. Zmodernizowany EN57 podczas jazdy próbnej
SM42 czekające na modernizację
Najnowszym produktem NEWAG S.A. są Elektryczne Zespoły Trakcyjne serii 14WE zamówione przez spółkę Szybka Kolej Miejska w Warszawie. 14WE podczas montażu
14WE to pojazdy zkonstruowane na bazie typowej jednostki EN57 z całkowicie zmienionym wyglądem zewnętrznym i wewnętrznym. Więcej informacji na 14WE można znaleźć w dziale "Budowa EZT". Wnętrze podczas montażu
Połączenia międzyczłonowe
Pulpit sterowniczy podczas montażu
Konstrukcja pudła
Szkielet kabiny
Siódmy egzemplarz EZT (14WE-07) to tak zwany "Pociąg papieski" wybudowany na zamówienie kolejarzy w hołdzie Janu Pawłowi II. Pociąg ten kursuje na trasie Kraków Główny - Kalwaria Zebrzydowska - Wadowice.
Na ścianach bocznych widnieją napisy "TOTUS TUUS" czyli "Cały Twój" - słynne słowa paieża Polaka. Wewnątrz składu zamontowane są ekrany na których podczas jazdy wyświetlane są filmy o naszym Rodaku. 14WE-07 - "Pociąg papieski" odjeżdża do Wadowic
14WE-07 - "Pociąg papieski" odjeżdża do Wadowic
Adres zakładu:
NEWAG S.A.
ul. Wyspiańskiego 3
33-300 Nowy Sącz - Polska
www.newag.pl