Fotorelacja z Targów TRAKO 2007 w Gdańsku
W dniach 10-12 października 2007 roku odbyła się w Gdańsku VII edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2007. Tym razem ekspozycja znacznie się powiększyła w stosunku do lat ubiegłych w związku z wybudowaniem nowej dużej hali oraz dodatkowych torów wystawienniczych, które powstały po stronie Międzynarodowych Targów Gdańskich SA.
W związku z tym ekspozycja taboru znajdowała się jak dotychczas na bocznicy stacji Gdańsk Oliwa oraz na nowo wybudowanych torach wystawienniczych
Pomiędzy powyższymi miejscami kursował specjalny targowy autobus.
Ekspozycja targowa
Na torach wystawienniczych bocznicy stacji Gdańsk Oliwa zaprezentowane zostały między innymi zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 o numerach 1486 dla spółki Koleje Mazowieckie KM oraz 1094 dla Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście Sp. z o. o., w których przestarzały rozruch oporowy zastąpiono nowoczesnym rozruchem chopperowym (DC/DC) z rekuperacją energii przy hamowaniu elektrodynamicznym. Modernizację jednostek wykonały Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki" S.A.
EN57KM 1486 dla Kolei Mazowieckich
Wnętrze pasażerskie
Pulpit maszynisty
EN57 1094 dla SKM w Trójmieście
Wnętrze pasażerskie
Oporniki hamowania na dachu członu silnikowego
Więcej informacji na temat tych jednostek można znaleźć na stronie w dziale "modernizacje EZT"
Za jednostką EN57KM 1486 wystawione zostały 3 wagony pasażerskie dla spółki PKP Intercity:
- Wagon restauracyjny typu155A z częścią przedziałową, z miejscami do siedzenia zmodernizowany przez zakłady Pojazdy Szynowe PESA SA w Bydgoszczy.
Jeden z 4 przedziałów pasażerskich w wagonie barowym 155A
- Wagon kuszetka zmodernizowany przez zakłady NEWAG SA Nowy Sącz:
Przedział wagonu kuszetki
- Wagon konferencyjny typu 507A wykonany w zakładach Tabor Szynowy "Opole" SA:
Wnętrze wagonu konferencyjnego
Naprzeciw wagonów Intercity Fabryka Pojazdów Szynowych Hipolit Cegielski Poznań Sp. z o. o. wystawiła prototyp tramwaju 118N. Był to jedyny wagon tramwajowy na targach.
Tramwaj 118N produkcji FPS HCP
Wnętrze tramwaju
Kabina motorniczego
Wózek napędowy
Więcej informacji na temat tramwaju 118N w dziale budowy taboru tramwajowego - tutaj.
Druga część ekspozycji taboru jak już wspomniałem znajdowała się na nowo wybudowanych torach wystawienniczych po stronie hal targowych MTG SA.
Zaprezentowane tam zostały:
- Elektryczny zespół trakcyjny serii ED74 (oznaczenie fabryczne 16WEk) produkcji zakładów Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Łącznie 11 składów tej serii eksploatowanych będzie na trasie Warszawa - Łódź przez spółkę PKP "Przewozy Regionalne" (obecnie składy eksploatuje PKP Intercity S.A.)
ED74-005
Wnętrze pasażerskie
Kabina i pulpit maszynisty
- Piętrowy człon sterowniczy zespołu push-pull produkcji koncernu Bombardier Transportation. 37 wagonów tego typu zostały zamówione przez województwo mazowieckie dla Kolei Mazowieckich KM Sp. z o. o.
Bombardier typu push-pull
Fragment wnętrza - poziom dolny
Fragment wnętrza - piętro
Pulpit maszynisty
- Czterosystemowa lokomotywa elektryczna serii ES64U4 (Eurosprinter) produkcji koncernu SIEMENS Transportation:
SIEMENS ES64U4
Kabina maszynisty
Przedział maszynowy
Odbieraki prądu - wielosystemowe
Tablica z danymi technicznymi
- Czterosystemowa lokomotywa elektryczna serii ES64F4 (Eurosprinter) produkcji koncernu SIEMENS Transportation:
SIEMENS ES64F4
Kabina maszynisty
Przedział maszynowy
- Lokomotywa manewrowa serii 6Dg (SM42) zmodernizowana przez zakłady NEWAG S.A. w Nowym Sączu. Projekt kabiny, pulpitów sterowniczych i kolorystyki zewnętrznej jest mojego autorstwa.
Lokomotywa wysposażona została w wysokoprężny, 12 cylindrowy silnik Caterpilar C27 połączony z prądnicą główną marki SIEMENS produkującą prąd o napięciu zmiennym (AC), który następnie na prostowinku diodowym jest przemieniany na prąd stały (DC), którym zasilane są silniki trakcyjne typu Lsa430 (typowe dla SM42). Sterowanie pracą lokomotywy odbywa się za pośrednictwem układu mikroprocesorowego słowackiej firmy NES.
Zmodernizowana lokomotywa spalinowa 6Dg
Pulpit sterowniczy
Silnik spalinowy Caterpilar C27
Powyższa lokomotywa otrzymała wyróżnienie w konkursie inż. Ernesta Malinowskiego oraz nagrodę "Lokomotywa Rynku Kolejowego".
Wyróżnienie dla NEWAG S.A. za lokomotywę 6dG
- Lokomotywa spalinowa 311D (ST44) zmodernizowana przez zakłady NEWAG SA w Nowym Sączu. Pojazd został wyposażony w kompletny moduł napędowy koncernu General Electric składający się z silnika spalinowego, prądnicyę, układu chłodzącego, sprężarki, itp., który daje całkowitą moc pojazdu wynoszącą 2163 kW.
Zmodernizowana lokomotywa spalinowa 311D
Pulpit sterowniczy
Drzwi do kabiny - wejscie z pomostu wzdłuż modułu GE
Fragment silnika spalinowego
Więcej informacji na temat powyżej wymienionych pojazdów trakcyjnych w dziale budowy taboru kolejowego.
Podczas targów zaprezentowana została również akcja ratownicza z użyciem samochodu pogotowia technicznego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., który umożliwia wstawianie lokomotyw na tory poprzez użycie siłownika hydraulicznego.
Samochód Ratownictwa Technicznego PKP PLK SA
Siłownik hydrauliczny pod ostoją lokomotywy 311D
Łączenie siłownika z samochodem przewodami hydrailicznymi
Tegoroczna edycja Targów w Gdańsku należy według mnie do udanych. Na szczególną uwagę zasługuje powiększenie powierzchni wystawienniczej. Minusem jest nadal ekspozycja taboru podzielona na 2 części i oddalona od hal wystawienniczych.
TRAKO 2007
Międzynarodowe Targi Kolejowe
Organizator:
Międzynarodowe Targi Gdańskie SA - Gdańsk Oliwa
www.trakotargi.pl
www.mtgsa.pl