Fotorelacja z Targów TRAKO 2011 w Gdańsku
W dniach 11-14 października 2011 roku odbyła się w Gdańsku IX edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO.
Ekspozycja miała miejsce na terenach Międzynarodowych Targów Gdańskich SA i jak zapowiedział organizator targi te odbyły się po raz ostatni w obecnej lokalizacji.
Na TRAKO 2011 tabor prezentowany był na torach wystawienniczych MTG oraz na dodatkowych tymczasowych torach ustawionych pomiędzy halami targowymi. Wśród prezentowanego taboru mało było w tym roku nowości. Większość pojazdów była już znana z poprzednich edycji targów TRAKO, a szczególnie targów INNOTRANS.
We wszystkich halach wystawienniczych jak co roku znajdowały się stoiska firm i instytucji z branży transportu szynowego.
Na targach miała również miejsce wystawa "małej kolei", czyli makiet kolejowych.
Ekspozycja taboru na trocha bocznicy MTG
Hala wystawiennicza nr 5
Sala konferencyjna
Na torach wystawienniczych MTG przy stacji Gdańsk Oliwa firma NEWAG SA Nowy Sącz zaprezentowała wagon z miejscami do leżenia (kuszetkę) serii 134Ac przewidziany do prędkości eksploatacyjnej 200 km/h. W wagonie tym zastosowane zostały wózki jezdne typu 70RSTb z usprężynowaniem II stopnia, realizowanym przez sprężyny (poduszki) pneumatyczne. Wagon posiada hamulce tarczowe i awaryjne hamulce szynowe, układ sterowania hamulcem pneumatycznym wraz z tablicą hamulcową firmy KNORR-BREMSE, akumulatory niklowo-kadmowe, automatyczne, odskokowo-przesuwne drzwi boczne.
W wagonie tym znajduje się 10 przedziałów pasażerskich po 6 miejsc leżących w każdym oraz jeden przedział służbowy z zapleczem gastronomicznym.
Wagon kuszetka 134Ac
Wózek 70RSTb
Jeden z przedziałów
Drugim zaprezentowanym pojazdem nowosądeckiego producenta był spalinowy zespół trakcyjny SA 137. Pojazd z racji eksploatacji przez Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych w Gdyni jest dobrze znany na Pomorzu.
SZT serii SA137
Wnętrze pasażerskie
Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych SA w Gliwicach zaprezentowały kolejny raz lokomotywę E6ACT znaną pod handlową nazwą "Dragon" tym razem w barwach przewoźnika STK, który podczas targów stał się jej właścicielem, podpisując kontrakt na dostawę łącznie 4 takich elektrowozów.
E6ACT "Dragon"
Pulpit maszynisty
Pojazdy Szynowe "PESA" Bydgoszcz SA zaprezentowały dwuczłonowy, elektryczny zespół trakcyjny 34WE (EN94) występujący pod nazwą handlową "ELF", wyprodukowany na zamówienie województwa świętokrzyskiego.
EN96-002 (Elf)
Przestrzeń pasażerska
Pulpit maszynisty
Elektryczny zespół trakcyjny ELF, tylko w wersji 4 członowej, zaprezentowany został również w ramach prezentacji Kolei Mazowieckich KM - Sp. z o.o., jako najnowszy nabytek przewoźnika. Ten warszawski samorządowy przewoźnik wystawił na ekspozycji taboru również jedną z zakupionych ostatnio lokomotyw TRAXX, które wykorzystuje w systemie push-pull z wagonami piętrowymi również zakupionymi u Bombardiera i wystawionymi po raz pierwszy na targach w 2009 roku.
EZT EN76-015 (Elf)
Przestrzeń pasażerska
Miejsca dla inwalidów i przedsionek
Elektrowóz TRAXX - EU47-009
Stanowisko maszynisty
Fragment przedziału aparatowego
Wagon piętrowy - czołowy (push-pull)
Firma VOITH Turbo zaprezentowała tym razem lokomotywę manewrową Gravita 10BB , którą obecnie eksploatuje przewoźnik LOTOS Kolej
VOITH Gravita 10BB
VOITH Gravita 10BB
SIEMENS na torach wystawienniczych bocznicy MTG zaprezentował lokomotywę elektryczną z rodziny Vectron w wersji jednosystemowej 3kV DC.
Elektrowóz VECTRON DC
Swoja lokomotywę elektryczną, znaną między innymi z targów berlińskich, zaprezentowała też firma SKODA Transportation.
Elektrowóz SKODA 109E
SKODA 109E - obok: EZT EN76 (Elf)
Czeski producent lokomotyw - firma CZ Loko - wystawiła na targach dwuosiową, spalinową lokomotywę manewrową serii 797, którą zakupiła Kopalnia Węgla Brunatnego "Adamów" S.A. Lokomotywa ta posiada silnik spalinowy Caterpillar C9 i przekładnią elektryczną AC-DC.
W Polsce maszynę tej serii posiada również Metro Warszawskie Sp. z o.o., gdzie wykorzystywana jest do prac manewrowych w rejonie Stacji Techniczno-Postojowej "Kabaty".
727 823-2
Tuż za powyższą lokomotywą ustawiony był wózek motorowy serii MUV 74 z dźwigiem załadowczym.
Wózek motorowy MUV 74.001
Na terenach pomiędzy halami wystawienniczymi MTG, na specjalnie ułożonym torze prezentowany był tramwaj Tramino S105p produkowany seryjnie przez firmę SOLARIS Bus & Coach S.A. na zamówienie poznańskiego MPK (na poprzednich targach prezentowany był prototyp tramwaju).
SOLARIS Tramino S105p
Wnętrze
Wnętrze
Oświetlenie w suficie
Oprócz powyższego tramwaju pomiędzy halami prezentowane były również maszyny budowlane i pojazdy dwudrogowe różnych firm. Oto wybrane z nich:
Poniżej przedstawiam fotografie wybranych stoisk firm i instytucji, które prezentowały się w halach wystawienniczych na TRAKO 2011.
Kolejna, X edycja targów TRAKO odbędzie się w 2013 roku w nowej lokalizacji.
TRAKO 2011
Międzynarodowe Targi Kolejowe
Organizator
Międzynarodowe Targi Gdańskie SA - Gdańsk - AmberExpo
www.trakotargi.pl
www.mtgsa.pl