Fotorelacja z Targów TRAKO 2019 w Gdańsku
W dniach 24-27 września 2019 roku odbyła się w Gdańsku XIII edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO.
Ekspozycja kolejny raz miała miejsce na terenach Międzynarodowych Targów Gdańskich S.A. w siedzibie Centrum Wystawienniczo Kongresowym AmberExpo przy stadionie PGE Arena.
Tabor kolejowy prezentowany był na torach wystawienniczych w ramach przystanku kolejowego Gdańsk - Stadion Expo oraz obok głównego budynku targowego na tymczasowo ustawionych torach.
AmberExpo - MTG S.A. - TRAKO 2019
We wszystkich halach wystawienniczych jak co roku znajdowały się stoiska firm i instytucji z branży transportu szynowego. Wybrane przedstawione są na poniższych fotografiach.
Wybrane stoiska wystawiennicze w halach AmberExpo podczas TRAKO 2019
Na torach ekspozycyjnych zaprezentowane zostały pojazdy następujących firmy (kolejność alfabetyczna):
BOMBARDIER Transportation zaprezentował lokomotywę czteroosiową, jednosystemową serii TRAXX 3, która eksploatowana będzie w firmie LOTOS Kolej.
To nowa trzeci generacja słynnej rodziny TRAX. Lokomotywa ta konstrukcyjnie przystosowana jest do zabudowy spalinowego modułu dojazdowego w miejscu obecnego bloku balastowego na ostoi. Traxx 3
Balast w miejscu modułu dojazdowego
Cięgno trakcyjne (drąg pociągowy) pomiędzy nadwoziem, a wózkiem
MODERTRANS zaprezentował dwukierunkowy, trójczłonowy tramawaj Moderus Gamma dla MPK Poznań Spółka z o. o. Tramwaj ten jest w 100% niskopodłogowy z układem osi Bo'2'2'Bo' z wszystkimi wózkami skrętnymi. Nietypowy układ podłogi związny jest zabudową zespołów napędowych po zewnętrznej stronie ram wózków (wzdłużnie) przy zapewnieniu ich obrotowości i otrzymaniu możliwie jak najszerszych przejść pomiędzy nadkolami.
Moderus Gamma - nr 926
NEWAG zaprezentował trzy pojazdy - dwie lokomotywy oraz pierwszy polski pociąg hybeydowy. Zaprezentowana została lokomotywa E4DCUa (EU160) dla PKP INTERCITY S.A., których przewoźnik zamówił 20 sztuk z opcją. Podczas targów podpisana została umowa na opcję, czyli kolejne 10 lokomotyw. Griffiny dla PKP IC to jednosystemowe lokomotywy uniwersalne o mocy ponad 5 MW. W stosunku do poprzednich egzemplarzy, które były testowane przez PKP IC, a które obecnie są eksploatowane w firmach ORLEN Koltrans i LOTOS Kolej wprowadzono zasadniczą modyfikację w postaci wózków z w pełni usprężynowanym zawieszeniem zespołow napędowych (wał drązony - sprzęgła) w miejsce dotychasowego rozwiązania z zawieszeniem silników "za nos". Rozwiązanie to było punktowanym wymaganiem przetargu przewoźnika. Lokomotywy te nie są też wyposażone w moduł dojazdowy. Prędkość eksploatacyjna lokomotyw to 160 km/h.
Lokomotywa EU160-003
Poniej zdjęcie z momentu uroczystego podpisania umowy na opcję dodatkowych 10-ciu lokomotyw: Uroczystość oficjalnego rozszerzenia zamówienia od opcję 10 sztuk
Drugą lokootywą zaprezentowaną na targach jest sześcioosiowy elektrowóz E6ACTad (ET26) "Dragon 2" z modułem dojazdowym dla PKP CARGO S.A. Pierwsze zamówienia na Dragony dotyczyło 3 sztuk lokomotyw jednosystemowych bez modułu. Pojazdy te oznaczone jako ET25 (E6ACTa) są już w eksplaotacji. Prezentowana tu lokomotywa to egzemplarz z drugiego zamówienia na 7 lokomotyw jednosystemowych z modułem dojazdowym i 20 lokomotyw dwusystemowych (3 kV DC i 25 kV AC), które mają być dostarczone przewoźnikowi do końca 2021 roku. Lokomotywy wieloystemowe będą miały dopuszczenie do eksplotacji w Polsce, Czechach i Słowacji. Lokomotywa E6ACTad (ET26--001)
Największą nowością na targach była prezentacja pierwszego polskiego pojazdu hybrydowego, czyli zespołu trakcyjnego przystosowanego do jazdy po liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych. Ten trójczłonowy pojazd oparty na konstrukcji ezt "Impuls 2" został wyposażony w napęd trakcyjny z wykorzystaniem asynchronicznych silników trakcyjnych, które poprzez falowniki trakcyjne zasilane są w zależności od wybranej trakcji odpowiednio z sieci trakcyjnej (dla trakcji elektrycznej) lub generator napędzany silnikiem spalinowym (trakcja spalinowa - przekładnia elektryczna). Pojazd posiada dwa spalinwe zespoły napędowe (power-pack) zlokalizowane pod wysoką podłogą za wózkami napędowymi (skrajnymi). Pod niską podłogą członów skrajnych podwieszone są zbiorniki paliwa o pojemnosci 500 litrów każdy.
Pojazd pojawił się na targach dopiero drugiego dnia, czyli 25 września. Wtedy też o godzinie 12:00 odbyła sie jego oficjalna premiera.
Oficjalna premiera pojazdu
Dzień wcześniej w godzinach wieczornych pojazd został podstawiony na teren targowy, skąd odbył się pierwszy oficjalny przejazd promocyjny z wykorzystaniem obydwu rodzajów trakcji. Od stacji Gdańsk Stadion Expo do Gdańsk Główny pojazd jechał z wykorzystaniem napędu spalinowego, a od stacji Gdańsk Główny do przystanku Gdańsk Żabianka AWFiS przejechał po trasie SKM w trakcji elektrycznej.
Przedpremierowy przejazd promocyjny
Poniżej kilka zdjęć z poajzdu:
PESA Bydgoszcz S.A. zaprezentowała dwa pojazdy - czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny typu 48WE "Elf II" dla Kolei Wielkopolskich oraz tramwaj serii "Twist" dla Gorzowa Wielkopolskiego. Traamwaj ten jest w pełni niskopodłogowy o długości 24,2 m. Ma 48 siedzeiń stałych i 8 składanych, a całkowita pojemność pasażerska wynosi 170 pasażerów.
EZT 48WE "Elf II":
Tramwaj 2015N "Twist":
PKP INTERCITY S.A. zaprezentowała najnowsze zmodernizowane wagony pierwszej i drugiej klasy. Wykonawcami modernziacji poszczególnych typów wagonoów były firmy: Fabryka Pojazdów Szynowych "Cegielski" oraz konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki.
Wagon 174A (FPS):
Wagon 111A-20 (PESA):
Wagon 141A-20 (PESA):
Wagon 140A-10 (ZNTK MM):
PLASSER-THEURER zaprezentował nowoczesną podbijarkę torową z funkcją stablizacji toru. Maszyna ta po wyrównaniu toru poprzez podbicie podkladów tłuczniem realizuje również stabilizację nawierzchni torowej. W wyniku tego możliwe jest uruchomienie ruchu pociągów z maksymalnymi prędkościami eksploatacyjnymi dla danej trasy bez potrzeby ograniczania prędkości ich jazdy na czas naturalnej stabilizacji toru. Podbijarka 09-3X NG
Dane techniczne
Kabina sterownicza podbijarki
Moduł podbijający
Połączenia hydrauliczne modułu podbijającego
Stanowisko operatora podbijarki
Stanowisko operatora podbijarki
Zespół napędowy maszyny
STADLER zaprezentował dwa pojazdy. Pierwszy z 70-ciu zamówionych przez Koleje Mazowieckie pięcioczłonowych elektrycznych zespołow trakcyjnych typu Flirt 3 oraz tramwaj serii TANGO typu NF2 dla Ostrawy.
Oficjalna premiera zespołu Flirt 3 miała miejsce pierwszego dnia targów o godzinie 15:00. Pojazd ten ma układ osi Bo'2'2'2'2'Bo'. Nadwozie pojazdu jest wykonane w technologii aluminiowej. Wózki mają konstrukcję stalową, spawaną.
Zaprezentowany NF2 "nOVA" tramwaj ma długość 24,9 metra i jest dwuczłonowy, jednoprestrznny. Pierwszy człon (dłuższy) oparty jest na dwóch wózkach dwuosiowych, a człon drugi (krótszy) na jednym wózku dwuosiowym. Całkowita pojemnosć pasażerska wyosi 188 osób przy 61 na miejscach siedzących. Ostrawa zamówiła 30 z opcją 10 wagonów tego typu. EZT Flirt 3 - L4423-002
Tramwaj "Tango" NF2: Tramwaj NF2 "nOVA" dla Ostrawy
Jak co roku na targach wystawione były również urządzenia i maszyny do budowy, utrzymania i naprawy infrastruktury.
Ciekawostką tegorocznych targów był też zabytkowy, odrestaurowany skład tramwajowy (wagon silnikowy + doczepa) CARL WEYER z 1904 roku. Składy takie były eskploatowane w Poznaniu. MPK Poznań ostatecznie wycofało te wagony z ruchu liniowego w 1960 roku.
Zabytkowy skad CARL WEYER
Należy zwrócic uwagę, że tegoroczne targi były stosunkowo skromne w liczbie prezentowanego taboru, jednak jak widać miało miejsce kilka ciekawych premier.
TRAKO 2019
Międzynarodowe Targi Kolejowe
Organizator:
Międzynarodowe Targi Gdańskie S.A. - Gdańsk - AmberExpo
www.trakotargi.pl
www.mtgsa.pl