Fotorelacja z Targów TRAKO 2021 w Gdańsku
W dniach 21-24 września 2021 roku odbyła się w Gdańsku XIV edycja Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO.
Ekspozycja kolejny raz miała miejsce na terenach Międzynarodowych Targów Gdańskich SA w siedzibie Centrum Wystawienniczo Kongresowym AmberExpo przy stadionie PGE Arena.
Tabor kolejowy prezentowany był po raz pierwszy na nowej nawierzchni betonowej, przygotowanej przez PKP PLK SA do ekspozycji taboru. Takie rozwiązanie zapewnia wygodę i zwiększa bezpieczeństwo zwiedzania taboru. W poprzednich edycjach tabor był prezentowany w ramach przystanku Gdańsk - Stadion Expo, gdzie odwiedzający musieli w większości poruszać się po nawierzchni gruntowej / tłuczniowej.
AmberExpo - MTG SA - TRAKO 2021
W ramach targów miało miejsce kilka premier i prezentacji innowacyjnych rozwiązań.
W halach wystawienniczych jak co roku znajdowały się stoiska firm i instytucji z branży transportu szynowego. Wybrane przedstawione są na poniższych fotografiach.
Wybrane stoiska wystawiennicze w halach AmberExpo podczas TRAKO 2021
Na torach ekspozycyjnych zaprezentowane zostały pojazdy następujących firmy (kolejność alfabetyczna):
ALSTOM zaprezentował lokomotywę czteroosiową, jednosystemową serii TRAXX DC3, która zakupiona została przez CARGOUNIT i przekazana pod leasing do przewoźnika CiechCARGO.
To nowa trzecia generacja słynnej rodziny TRAXX. Lokomotywa ta konstrukcyjnie przystosowana jest do zabudowy spalinowego modułu dojazdowego w miejscu obecnego bloku balastowego na ostoi.
Traxx DC33
Drugim pojazdem tego producenta był pierwszy na świecie zespół trakcyjny o napędzie wodorowym - Coradia iLint. Pojazd ten ma jusz dopuszczenie do esploatacji i zostal sprawdzony w ruchu komercyjnym.
Wodorowa Coradia iLint
H. CEGIESLKI - Fabryka Pojazdów Szynowych zaprezentował kilka pojazdów w tym prototypowy hybrydowy zespół trakcyjny "Plus", zaprojektowany przy współpracy z Siecią Badawczą "Łukasiewicz" - Instytut Pojazdów Szynowych "Tabor" przy wsparciu finansowym Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach projektu "INNOTABOR". Prezntowany HZT Plus to dwuczłonowy pojazd z napędem elektrycznym i spalinowym, przeznaczony do eksploatacji w ruchu regionalnym, na trasach o umiarkowanym natężeniu ruchu, a także o obniżonym standardzie infrastruktury, umożliwiający łączenie tras zelektryfikowanych oraz bez elektryfikacji bez konieczności zmiany pojazdu.
Człony nadwozia pojazdu oparte są na klasycznych wózkach dwuosiowych. Układ napędowy dla trakcji spalinowej (agregat prądotwórczy) zabudowany jest w przedziale technicznym pomiędzy kabiną maszynisty, a przedziałem pasażerskim jednego z członów skrajnych.
Drugim prototypowym pojazdem poznańskiego producenta była zmodernizowana lokomotywa spalinowa SM42 (6D) w wariancie dwuagregatowym dla PKP INTERCITY S.A. Lokomotywa po modernizacji ma oznaczenie serii SU4220. Pojazd wyposażony jest w dwa agregaty prądotwórcze z silnikami spalinowymi MTU TCD 16.0 V8 o mocy 480 kW każdy, które spełniają wymagania emisji spalin poziomu Stage V. Lokomotywa przeznaczona jest do prac manewrowo - liniowych.
Lokomotywa 6D-FPS (SU4220)
Ostatnim pojazdem wystawionym przez FPS był nowy wagon pasażerski typu 175A - bezprzedziałowy i przystosowany do przewozu rowerów. Wagon jest dopuszczony do jazdy w Polsce, Czechach, Niemczech, Austrii, Słowacji i na Węgrzech z prędkością eksploatacyjną 200 km/h.
Wagon 175A-20
PKP INTERCITY SA zaprezentowało na torach wystawienniczych najnowsze wagony od FPS Cegielski i PESA Bydgoszcz oraz lokomotywę elektryczną typu E4DCUa (EU160) "Griffin" produkcji NEWAG SA, których w eksploatacji jest obecnie 30 sztuk. Lokomotywa serii EU160 miała swoją premierę na poprzednich targach TRAKO.
Lokomotywa EU160-001
W ramach wystawionych wagonów znalazły się następujące typy: 175A-10 - bezprzedziałowy ze strefą rowerowa, 177A-30 - do przewozu konwojów wojskowych, 406A-40 - restauracyjny oraz 111A-30 "Combo".
Wagon 175A-10
Wagon 177A-30
Wagon 406A-40
Wagon 111A-30 "Combo"
NEWAG SA zaprezentował dwa pojazdy. Dwunapędowy (hybrydowy), trójczłonowy zespół trakcyjny typu 36WEh (seria EN63H), zakupiony przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. Jednostka tego typu miała swoją huczną premierę na TRAKO 2019. Drugim wystawionym pojazdem była sześcioosiowa, dwusystemowa lokomotywa elektryczna typu E4MST "Dragon 2" (seria ET43) dla PKP CARGO SA. Lokomotywa ta jest przystosowana do eksploatacji w systemie zasilania trakcyjnego 3 kV prądu stałego oraz 25 kV prądu przemiennego. Lokomotywy tej serii będą dopuszczone do ruchu w Polsce, Czechach, Słowacji oraz ruchu przygranicznym z Węgrami.
HZT 36WEh (EN63H)
Lokomotywa E6MST (ET43) "Dragon 2"
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA wystawiły w tym roku prototyp pierwszej w Polsce lokomotywy napędzanej wodorem zbudowanej na podwoziu lokomotywy SM42. Pojazd o oznaczeniu typu 6Dn zasilany jest dwoma ogniwami wodorowymi marki Ballard o mocy 85 kW każde. Wodór magazynowany jest w dwóch pakietach zbiorników. Każdy z pakietów zawiera 16 cylindrów. Daje to łączną pojemność zbiorników wynoszącą 175 kg. Pod ostoją pojazdu zabudowany jest zespół baterii trakcyjnych wykonanych w technologii LTO o łącznej pojemności 167 kWh. W ramach modernizacji wózków zastosowano zmodyfikowane zespoły napędowe z zastosowaniem silników trakcyjnych asynchronicznych o mocy 180 kW każdy. Lokomotywę wyposażono również monitoring wizyjny oraz elementy układu sterowania autonomicznego.
Pojazd powstał przy wspólpracy z ORLEN i ORLEN KolTrans.
Lokomotywa z napędem wodorywm 6Dn-01
Drugim pojazdem bydgoskiego producenta był dwusystemowy, dwuczłonowy elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany z rodziny ELF.eu dla czeskiego przewoźnika RegioJET. Pociągi mają kursować w Regionie Usteckim od lipca 2022 roku. Pojazdy przystosowane są do zasilania napięciem trakcyjnym 3 kV prądu stałego i 25 kV prądu przemiennego. Przeznaczone są do obsługi ruchu regionalnego, ale również tras dalekobieżnych.
ELF.eu dla RegioJET
SIEMENS zaprezentował czteroosiową, wielosystemową lokomotywę elektryczną z rodziny Vectron MS dla LOTOS Kolej. Lokomotywa ta ma moc 6,4 MW i przystosowana jest do jazdy z prędkością 160 km/h. Lokomotywa posiada homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Węgry. Lokomotywa została kupiona z wykorzystaniem funduszy unijnych za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na wsparcie rozwoju transportu intermodalnego.
Lokomotywa Vectron MS
SKODA Transportation wystawiła na targach dwupokładowy skład push&pull wyprodukowany dla Kolei Czeskich do obsługi regionu morawsko-śląskiego. Skład ten przystosowany jest do jazdy z prędkością 160 km/h i w wersji 3wagonowej (s+d+d) bez lokomotywy ma długość 79,7 m i może pomieścić 356 pasażerów na miejscach siedzących w tym 10 w klasie pierwszej.
STADLER to kolejny producent, który wystawił pojazd dwupokładowy, a mianowicie trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny rodziny KISS. Prezentowany pojazd został wyprodukowany w ramach umowy z 2018 roku na dostawę kolejom słoweńskim floty składającej się z 26 pojazdów – jedenastu elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT, pięciu jednostek spalinowych FLIRT oraz dziesięciu piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych KISS. Kiss może rozwijać prędkość 160 km/h i ma 79,84m długości.
STADELR KISS dla Słoweni
Drugim pojazdem szwajcarskiego producenta pokazanym na targach był elektryczny zespól trakcyjny FLIRT dostarczany dla PKP INTERCITY w ramach drugiego zamówienia na pojazdy międzymiastowe. To kontynuacja jednostek serii ED160.
EZT ED160 "FLIRT" dla PKP IC
ZNTK "Mińsk Mazowiecki" producent należący do grupy PESA zaprezentował gruntownie zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny ED74 zwany potocznie "Edytą". Prototypowy pojazd wyprodukowany przez firmę PESA miał swoją premierę na targach TRAKO 2007. W związku z różnymi problemami eksploatacyjnymi większość pojazdów stała odstawiona z eksploatacji. Trzy lata temu podjęta została decyzja o przywróceniu pojazdów do ruchu i ich modernizacji dogotowującej je do eksploatacji w ruchu dalekobieżnym zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami.
Dla przypomnienia poniżej kilka zdjęć z prezentacji pojazdu, z TRAKO 2007:
Poniżej zdjęcia zmodrnizowanej jednostki:
Na tegorocznych targach prezentowane były również maszyny do budowy i utrzymania infrastruktury. Na torach wystawienniczych zaprezentowano podbijarki torowe Plasser&Theurer UNIMAT 09-4x8/4S DYNAMIC oraz UNIMAT 09-4x4/4S DYNAMIC ze zgarniarką tłucznia. Poniżej zdjęcia maszyn:
Prezentowane były również pojazdy dwudrogowe, narzędzia, elementy infrastruktury, wagony transportowe w tym mały bus autonomiczny itp.
W tym roku na targach na pewno brakowało prezentacji tramwajów. Jedynie MPK Łódź wystawiło wyprodukowany w swoim Zakładzie Sieci i Torów pojazd techniczny zbudowany na bazie wagonu typu 805N. To wagon wyposażony w napęd elektryczny i spalinowy wykorzystywany do prac utrzymaniowych infrastruktury w tym odśnieżania torów i nanoszenia na przewód trakcyjny środka zapobiegającego obladzaniu.
Wagon techniczny - MPK Łódź
TRAKO 2021
Międzynarodowe Targi Kolejowe
Organizator:
Międzynarodowe Targi Gdańskie SA - Gdańsk - AmberExpo
trakotargi.amberexpo.pl
www.mtgsa.pl