Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Oparcia nadwozi na wózkach i przenoszenie sił pociągowych

Oparcia NIESPRĘŻYSTE (sztywne) i sposoby przenoszenia sił wzdłużnych na nadwozie

Oparcia niesprężyste (sztywne) stosowane są głównie w wagonach towarowych oraz niektórych typach starszego typu lokomotyw. Maksymalne prędkości jazdy z tym rodzajem oparcia wynoszą 100-120 km/h.

W wariancie oparcia środkowego, nadwozie oparte jest na ramie wózka poprzez czop skrętu zapewniający skrętność wózka, jego zamocowanie do nadwozia oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Symetrycznie względem czopa w jego osi poprzecznej znajdują się w zależności od rozwiązania dwa odbijaki, które stabilizują nadwozie w zakresie przechyłów poprzecznych lub ślizgi boczne, które opierają się o powierzchnie ślizgowe w nadwoziu i w sposób ciągły stabilizują nadwozie.

Kliknij aby powiększyć  
Wagon z oparciem niesprężystym nadwozia



Kliknij aby powiększyć  
Czop skrętu i odbijaki boczne oparcia (opis na pow.)




Poniżej przykład oparcia niesprężystego nadwozia lokomotywy sześcioosiowej w warcianie bocznym. Nadwozie na każdym z dwóch wózków opiera się przez cztery symetrycznie rozmieszczone czopy kuliste, które zapewniają stabilizację nadwozia i możliwość przemieszczania się wózka względem nadwozia. Skrętność wózka realizowana jest na czopie skrętu, który jednocześnie służy do przenoszenia obciążeń wzdłużnych i poprzecznych.

Kliknij aby powiększyć   Kliknij aby powiększyć  
Oparcia boczne w osłonach



W ostoi (ramie nadwozia) lokomotywy rozmieszczone są wsporniki z gniazdami czopów kulistych oparcia oraz tuleja czopa skrętu.

Kliknij aby powiększyć  
Rozmieszczenie gniazd czopów oparć i czopy skrętu



W gniazdach osadzone są czopy kuliste, które swoimi sferycznymi powierzchniami opierają się o powierzchnie kulistych gniazd zlokalizowanych na podłużnicach ramy wózka.

Kliknij aby powiększyć  
Czop kulisty w gnieździe ostoi



Kliknij aby powiększyć  
Wspornik z gniazdem kulistym na wózku (opis na pow.)



Kliknij aby powiększyć  
Cztery wsporniki z gniazdami kulistymi na wózku



Wsporniki z gniazdami kulistymi zamknięte są w szczelnych obudowach blaszanych, które wypełnia się środkiem smarnym w celu zapewnienia smarowania dla powierzchni trących pomiędzy gniazdem kulistym, a płytą po której następuje przesuwanie gniazda, na którym opiera się czop. W związku ze wzajemnym przesuwem elementów na połączeniu obudowy wspornika gniazda z pokrywą czopa kulistego zastosowany jest materiał elastyczny (np. brezent, skóra) Smar uzupełnia się przez specjalny dozownik, przymocowany do każdej z obudów.


Kliknij aby powiększyć  
Dozownik środka smarnego i osłona wspornika



Na środku ramy wózka znajduje się gniazdo czopa skrętu.

Kliknij aby powiększyć  
Gniazdo czopa skrętu ramie wózka






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Książka Gości    

©2004-2021 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl