Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Sprzęgi samoczynne typu Scharfenberga:

Sprzęgi typu Scharfenberga realizują jednocześnie połączenie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne pojazdów kolejowych. Wykorzystywane są najczęściej do łączenia w trakcję ukrotnioną jednostek trakcyjnych pasażerskich (EZT i SZT).
Przy zastosowaniu tego rodzaju sprzęgów nie stosuje się urządzeń zderzakowych, gdyż taki sprzęg pełni funkcje pociągową, spinającą i zderzakową w jednym.
Na poniższym zdjęciu widać sprzęg samoczynny oraz tak zwane absorbery energii zderzeniowej, które pochłaniają energię zderzeniową której nie był w stanie przejąć sprzęg w ramach swojego zakresu sprężystego pracy. Tarcze absorberów sąsiednich, sprzęgniętych pojazdów nie stykają się ze sobą.

Kliknij aby powiększyć   Sprzęg samoczynny i absorbery (opis na pow.)


Poniższa fotografia przedstawia pojazd ze sprzęgiem samoczynnym, gdzie wspomniane wyżej absorbery energii zderzeniowej schowane są za elementami z tworzywa.

  SZT ze sprzęgiem samoczynnym


Zaletą sprzęgów typu Scharfenberga jest ich samoczynność. Umożliwiają one sprzęganie jednostek bez konieczności użycia żadnych dodatkowych narzędzi, urządzeń, ani tym bardziej personelu.
Każdy sprzęg omawianego typu składa się z wypustu stożkowego i gniazda dokładnie odpowiadającemu kształtem takiemu wypustowi.
Dojeżdżając z prędkością nie przekraczającą 5km/h jednostką do drugiej jednostki następuje zetknięcie sprzęgów. Łącznik jednego sprzęgu wchodzi w gniazdo drugiego (sercówkę), a łącznik drugiego wchodzi w sercówkę pierwszego. Łączniki samoczynnie zaczepiają się w sercówkach poprzez mechanizm zaczepowy.

Ponad głowicą sprzęgu lub po jej bokach znajduje się tak zwana klawiatura, która zapewnia elektryczne połączenie między jednostkami.

Kliknij aby powiększyć    Głowica sprzęgu - EN57 (opis na powiększeniu)

Kliknij aby powiększyć    Mechanizm zaczepowy (opis na powiększeniu)

  Odkryta klawiatura elektryczna nad głowicą sprzęgu

Kliknij aby powiększyć    Dwie jednostki FLIRT sprzęgnięte ze sobą


Rozłączanie sprzęgów może być realizowane poprzez użycie specjalnej dźwigni rozprzęgającej zamontowanej na sprzęgu lub na drodze pneumatycznej przez odpowiedni przycisk rozprzęgający.

Kliknij aby powiększyć    Pedał do rozłączania sprzęgów w podnóżku EN57



W przypadku konieczności sprzęgnięcia pojazdu wyposażonego w sprzęg typu Scharfenberga z pojazdem, który posiada klasyczny sprzęg śrubowy stosuje się specjalne adaptery sprzęgu zwane też półsprzegami, które z jednej strony posiadają zespół sprzęgu automatycznego, a z drugiej strony zakończone są w sposób umożliwiający założenie na hak cięgłowy.
Poniższa fotografia przedstawia półsprzęg, realizujący połączenie mechaniczne pojazdów kolejowych ze sprzęgiem samoczynnym i klasycznym sprzęgiem śrubowym. W przypadku konieczności realizacji połączeń pneumatycznych używa się w takim przypadku klasycznych sprzęgów powietrznych.

Kliknij aby powiększyć    Adapter sprzęgu


Adaptery mogą być też wyposażone w elementy instalacji pneumatycznej, dzięki czemu realizują poza połączeniem mechanicznym również połączenia pneumatyczne wykorzystując w tym celu złącza sprzęgu samoczynnego. Wyprowadzenia instalacji pneumatycznej półsprzęgu łączy się natomiast odpowiednio przystosowanymi wężami pneumatycznymi z końcówkami węży pojazdu kolejowego ze sprzęgiem śrubowym.

Kliknij aby powiększyć    Adapter sprzęgu z instalacją pneumatyczną





Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Książka Gości    

©2004-2021 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl