Kolej     |     Tramwaje     |     Metro     |     Mapa sieci trakcyjnej     |     Symulator tramwaju NGT6

Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Fotorelacje     |     Książka Gości    


Kolej

Powrót

Tabor kolejowy - Francja:

Pociągi TGV:

Zanim zdjęcia krótkie wprowadzenie:

Pociągi TGV (Train à Grande Vitesse) to opracowane przez koncern ALSTOM (dawniej GEC ALSTHOM) oraz francuskie koleje Państwowe SNCF elektryczne zespoły trakcyjne do ruchu pasażerskiego z prędkościami do 320km/h.

  Tabliczka firmowa i dane tech.


Pierwsza linia dużych prędkości Paryż - Lyon została oddana do użytku w 1981 roku. Od tego momentu kolejne miasta francuskie były łączone siecią pociągów TGV z Paryżem.

  Wyświetlacz destynacji


Składy TGV składają się z dwóch lokomotyw, zwanych głowicami czołowymi oraz wpiętych pomiędzy nie wagonów (8 - 10 sztuk). Jednostki te dla zwiększenia pojemności często kursują w trakcji ukrotnionej. Sprzęganie mechaniczne, elektryczne i pneumatyczne realizują sprzęgi typu Scharfenberga.
Pociągi TGV przystosowane są do jazdy po torze normalnym 1435mm i zasilania z napowietrznej sieci trakcyjnej napięciem 25kV 50Hz i 1,5kV (dwusystemowe). Część TGV występuje też w wersjach trzy i czterosystemowych.

  TGV pierwszej generacji

  Jazda ukrotniona

  Sprzęgnięte jednostki

  Odbierak prądu



Obecnie pociągi TGV wyjeżdżają również poza granice Francji, docierając między innymi do Belgii, Holandii. Najbardziej spektakularnym połączeniem jest trasa z Paryża / Brukseli do Londynu, która biegnie przez oddany do eksploatacji w 1994 roku tunel kolejowy pod kanałem "La Manche" - Eurotunel. Po trasach do Londynu eksploatowane są specjalne pociągi TGV Eurostar w charakterystycznym żółto - biało - czarnym malowaniu.

  TGV Eurostar


W 1995 koleje francuskie (SNCF) i belgijskie (SNCB) utworzyły spółkę Thalys International, która obsługuje pociągami TGV głównie relacje pomiędzy Paryżem i Brukselą. Pociągi tego przewoźnika charakteryzują bordowo-srebrne barwy.

  TGV Thalys


Od 1995 roku koncern ALSTOM produkuje pociągi TGV trzeciej generacji w wersji z wagonami piętrowymi pod handlowa nazwą TGV Duplex (TGV 29000). Zaprojektowanie takich pociągów było powodem coraz większej liczby pasażerów, a stosowanie jedynie trakcji ukrotonionej klasycznych składów było niewystarczające.

  TGV "Duplex"


Połączenia TGV z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem podróżnych i są znaczącą i skuteczną konkurencją dla ruchu lotniczego.
Z TGV związane są również światowe rekordy prędkości dla kolei konwencjonalnych. Ostatni z rekordów został pobity jednostką TGV typu V150 w dniu 3 kwietnia 2007 roku i wyniósł 574,8 km/h.



  TGV na stacji Paris Gare du Lyon

  TGV na stacji Paris Montparnasse



  TGV 29

  TGV 45

  TGV 80

  TGV 238

  TGV 324

  TGV 510

  TGV 544

  TGV 548

  TGV 728

  TGV 749

  TGV 3216

  TGV 3311

  TGV 4322

  TGV 4331

  TGV 4537

  TGV 4718

  TGV 4723



           
TGV "Duplex" - wnętrze






Do początku strony



Powrót





Autor     |     Strona     |     Kontakt     |     Książka Gości    

©2004-2021 TRANSPORT SZYNOWY
www.transportszynowy.pl